Välkommen till mig & min värld

måndag 9 maj 2016

Tacksam över att inte behöva fly med min familj....

Ibland blir jag bara så vansinnig på alla som har åsikter om dessa ensamkommande flyktingbarn fr Syrien.
Man räknas som barn till den dagen du fyller 18 år och blir myndig - så är det i Sverige iaf.
Man har åsikter om att de har skäggväxt och gud vet vad. Hur gammal var du när du fick skäggväxt? (riktar denna fråga till den manliga delen av den "svenska" befolkningen). Tror knappast att du väntade med detta till din 18-årsdag.....och ja, jag vet.....vissa har mer skäggväxt än andra och så är det.
På mitt jobb har vi en förberedelseklass för barn som bor på ett asylboende i närheten. Dessa barn har alla flytt för sina liv tillsammans med ngn anhörig men vi har även ensamkommande barn och deras öden får ett mamma hjärta att gråta.
Vi har en kille som är 12/13 år fr Syrien. Han kom i början av året till en svensk familj. Hans öde önskar jag inte ngn och bara att tänka tanken att min underbara J skulle behöva uppleva samma sak får mitt hjärta att gråta floder.
Den här killen var ombord på en båt över Medelhavet tillsammans med sin familj (pappa, mamma och 2 syskon) när båten sjönk. Där ngnstans kom han ifrån sin familj....i tumulten....simmandes i land. Med tron att hans familjemedlemmar hade drunknat....vandrade han vidare mot Sverige. En kille...1 å äldre än min J...ensam igenom Europa.
Men tack vare Röda Korset jobb blev han kallad till ett möte i mitten av förra veckan. De har lyckats lokalisera hans familj till Schweiz och alla lever. Familjen hade levt vidare i tron att deras son hade drunknat.
Nu ska killen återförenas med sin familj i Schweiz och han ler som självaste solen i Karlstad.
Men jag kan tänka mig att hans svenska familj kommer att finnas kvar i hans liv oavsett vad.
Jag fick tårar i ögonen när han berättade detta för mig idag och jag får tårar i mina ögon nu när jag skriver detta nu.
Jag är oerhört tacksam över att inte behöva fly med min familj och det borde fler människor vara.
Man behöver inte älska alla människor men man ska respektera alla och en gnutta kärlek skadar aldrig - empati skulle alla behöva visa oavsett nationalitet och religion.

kramkram och var rädd om dina nära och kära

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar