Välkommen till mig & min värld

tisdag 12 juli 2011

Semester.............

Vi har varit på Norrlands turné med lillaP & vårt tält. Vi började med att åka Tidernasväg till Ånge.....där sov vi första natten på en liten camping. Någongång vid 6-tiden började det regna....hmmm....och det rejält. Johannes skrattade för han fick stå under ett paraply och kissa ^^ Jag satte Johannes i bilen ( med pyjamasen på )...M & jag packade ihop allt inuti tältet och packade in i bilen , innan vi tog ihop yttertältet. Sedan åkte vi upp till sevicehuset och åt frukost där ( och klädde på oss ).
Därifrån åkte vi mot Junsele och djurparken. Johannes tyckte det var bäst att mata kaninerna & gosa med killingarna :) I djurparken har de jättefina vita tigrar.
Vi fortsatte vår resa norrut....letandes ngn camping. Den i Lycksele var hysterisk...så vi körde vidare mot Arvidsjaur. Mellan Lycksele & Arvidsjaur finns ett litet ställe som heter Norsjö , där tältade vi vår andra natt. Lugnt & stilla...inte så hysteriskt. Johannes tyckte att solen var busig som inte ville gå och lägga sig :)
På morgonen åkte vi till Arvidsjaur där vi tog oss en fika hos Hans på Hörnet.
Vi strosade runt lite och tittade. M köpte en kudde......
Vår 3:e natt tillbringade vi på Grand Arctic Hotel i Överkalix. Så fint och lyxigt! Johannes tyckte han hade världens lyxigaste säng ( en extra säng med hjul )......han tyckte synd om mig & M som inte hade hjul under vår säng :) Vi badade i poolen , bubblade & badade bastu i relaxen , innan vi tog en liten promenad och hittade ett ställe som serverade mat.
Från Överkalix åkte vi vidare mot Kiruna. Det kom en rejäl regnskur på vägen dit , men väl där var det fint väder. Vi åt lite lunch och strosade runt. Kiruna är verkligen byggt runt gruvan...och hela staden verkar vara brun-svart.
Därifrån åkte vi mot Tornedalen.....vi bestämde oss för att övernatta i Övertorneå på en liten camping vid älven. Det kom en liten kort regnskur precis när vi tänkte sätta upp tältet. Istället gick vi in i servicehuset och lagade middag , medans regnet drog vidare. Men oj vad mygg det kom efter regnet!!!! Vi bosatte oss i tältet.....hi hi hi.....och yttertältet var svart av mygg.
Det var lika på morgonen.....så det blev frukost inne i tältet.
Från Övertorneå åkte vi över till den finska sidan. Vi styrde kosan mot Rovaniemi och Polcirkeln ( till tomten ). Johannes var så spänd ^^ Vi åkte först till Santa Park , som är ett helt underbart ställe inne i berget. Där vågade inte Johannes gå in till tomten. Sen åkte vi vidare till Polcirkeln och tomten där......(ca 3km ). Nu vågade Johannes sitta brevid tomten ( i mammas knä ) och han vågade även prata med tomten. Han kom ihåg att hälsa fr kusinen M & från frissan Ingela att även de har varit snälla.
Vi tillbringade flera timmar där......tiden bara rann iväg.
Vi bodde hos min kusin Sinikkas dotter Virpi m familj. (de har barn i Johannes ålder ). Först var de lite avvaktande , men när vi åkte till Ounasjoki för att bada , släppte allt. De hade jätteskoj , även om Johannes inte kan finska och Niko & Julia inte kan svenska :)
Virpi och jag satt uppe till 03:00 och surrade innan vi kom på att vi kanske ska sova......trots att det inte blir mörkt!!!! (Midnattssol )
På lördagen vaknade vi till en supervarm dag ( + 36*C ). Min kusin Sinikka hade planerat dagen , så vi åkte alla till Ounasvaara och åkte sommar-rodel. Skoj!!!! Johannes åkte första svängen m M och andra med mig.....han tyckte att M åkte fortare än mamma...ha ha ha. Men det var häftig!!!!
Vi var även och hälsade på min faster Irja. Underbart! Vi har inte träffats på 25 år....men hon kände igen mig trots allt...vilket gjorde mig glad :)
Söndag förmiddag styrde vi kosan söderut.....vi åkte hem via E4:an. Vi stannade i Haparanda (IKEA) och fikade - Johannes åt pannkakor. Vi stannade till i Luleå....och i Piteå ( havsbadet...där Johannes & M badade ). Vi åkte vidare till Bureå där vi sov en natt på en liten camping utmed E4:an.
Måndag morgon fortsatte resan söderut med stopp i Umeå....Örnsköldsvik.. Högakustenbron & Sundsvall. Från Sundsvall åkte vi tillbaka mot Tidernasväg och den vägen hem till viken igen....vi var hemma ca 23:30.

Nu har jag tvättat lite och Johannes lekr glad i sitt rum. M åkte hem en sväng för att kolla till lägh. Men han kommer hit sedan  och vi tar nog en promenad till fina syster m familj....om inte regnet kommer tillbaka. Det kom en liten hagelskur och vi hörde lite åska fr Gävle hållet.

Njuter av mitt liv med mina älsklingar <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar